Reyting nedir? Reyting nasıl ölçülür?
Orijinal ismiyle “Rating ya da TV Rating” reyting, bir televizyon programının ortalama izlenme sayısını gösterir. Televizyonun dünya çapında popülerleşmeye başladığı 1950’li yıllarda bir ekonomik strateji olarak ortaya çıkmıştır.
Tahmin edebileceğiniz üzere reytingin ortaya çıkış sebebi ise reklamlar. Bir programın yayınlandığı dakika başına düşen izlenme miktarı ve kişi sayısı reyting verilerinin temelini oluşturur. Reyting ile ilgili yanlış bilinen en büyük şey ise herkesin izlediği programlara para kazandırdığı iddiasıdır.
Bu bağlamda “Sen her gün bir programı izleyip kanal sahibine para kazandırıyorsun.” söylemi hem doğru hem yanlıştır. Zira hiçbir izleyici bir programı izleyerek program veya kanal sahibine doğrudan para kazandırmaz. Fakat milyonlarca kişinin bir programı izlemesi, kanalın daha çok reklam geliri kazanmasına neden olur.
Reyting nasıl ölçülür?
Reyting ölçümü her şeyden önce; sosyal ve kültürel araştırmaya dayalı bir sosyolojik deneydir. Bunun nedeni ise reyting ölçümünün belirli kişilerin evlerine yerleştirilen cihazlar ile yapılması diyebiliriz. Ülkemizde ölçüm için her büyük şehirden aileler; eğitim durumları, kişi sayısı, meslekleri ve etnik kökenleri dâhil olmak üzere birçok kritere bakılarak seçiliyor.
Ülkemizde ise en son paylaşılan verilere göre ülkemizde yaklaşık 2.200 kişi ile reyting ölçümü yapılıyordu. Asıl ölçüm metoduna geldiğimizde ise “peoplemeter” isimli bir cihaz bizleri karşılıyor. Ölçüm kapsamına alınan ailelerin evlerine peoplemeter cihazı kuruluyor.
Bu cihazlar, önemli programların yayında olduğu belirlenen saatlerde veri ölçümlerine başlıyor. Peoplemeter ise hiçbir ailede uzun süre kalmıyor. Reyting ölçme dinamik bir deney olduğu için sürekli olarak aileler değiştiriliyor. Televizyon izleme sıklığı düşük olan evler ise reyting ölçme programından çıkarılıyor.