Rehberlik Hizmetleri ve Öğretim Hizmetleri
Rehberlik hizmetleri ve öğretim hizmetlerinin ortak amacı öğrencilerin üst düzeyde gelişmesini sağlamaktır. Fakat rehberlik ile öğretim hizmetleri birbirinden farklı uygulamaları içermektedir. Kpss rehberlik konularına ait bu iki hizmetin aralarındaki farkı ve rehberlik hizmetlerinin diğer alanlarla ilişkilerini bu bölümde işleyeceğiz.
Rehberlik Hizmetleri ve Öğretim Hizmetleri
Kpss rehberlik dersinde yer alan rehberlik hizmetleri ile öğretim hizmetleri arasında farklar bulunmaktadır.
Rehberlik Hizmetleri
- Gönüllülük esastır.
- Bireye yöneliktir.
- Temel amaç bireyin kendisini gerçekleştirmesidir.
- Kendini algılama ve değerlendirme vardır.
- Öz disiplin sorunu vardır. Bireyin öz disiplini sağlamasına yardımcı olunur.
- Bireyin öznel dünyasına yöneliktir. Yani iç dünyasına yöneliktir.
- Rehberlik hizmetleri algılar. Yani bireyi anlamaya yöneliktir.
Öğretim Hizmetleri
- Zorunlu olabilir.
- Gruba yöneliktir.
- Temel amaç sağlıklı bir toplum oluşturmaktır.
- Nota dayalı ölçme ve değerlendirme vardır.
- Disiplin sorunu vardır. Bireyin belli kurallara uyulması beklenir.
- Bireyin nesnel dünyasına yöneliktir. Yani dış dünyasına yöneliktir
- Öğretim hizmetleri yargılar. Yani öğrenciye toplum değerlerini aşılama ve yargılama söz konusudur.
Rehberlik Hizmetlerinin Diğer Alanlarla İlişkisi
Kpss rehberlik dersine ait rehberlik hizmetleri birçok alanla ilişkilidir.
1) Psikoloji:Rehberlik hizmeti ve psikolojik danışmanlık denilince akla ilk gelen alan psikolojidir. Bireysel ayrılıklar, bireysel nitelik farkları, cinsiyet farkları, kişilik ve benlik gelişimi rehberlik hizmetleri için psikolojinin önemini arttırmaktadır.
2) Sosyoloji: Toplumdaki ahlaki yozlaşma, normsuzluk, rol belirsizliği gibi oluşan kültür boşluğunu gidermek amacıyla rehberlik servisi sosyoloji alanından faydalanmaktadır. Ayrıca sosyoloji yabancılaşma, kuşak çatışması ve iş yaşamındaki değişmeler nedeniyle rehberliğe yardımcı bir alan olmaktadır.
3) Felsefe: Felsefe sayesinde birey merkeze alınmakta, insana hak ettiği değer verilmekte ve birey toplum dengesi sağlanmaktadır.
4) Sosyal Psikoloji: Toplumdaki grupların yapısı, bireyin grup içindeki davranışları ve iletişimi, gruba uyum gibi konuları araştıran sosyal psikoloji dalı da rehberlik hizmetleri ile ilişkilidir.
5) Antropoloji: Toplumların kültürlerini inceleyen antropoloji aynı zamanda elde ettiği verilerle rehberlik hizmetlerine katkı sağlamaktadır.
6) Ekonomi: Ekonomi bilimi iş ve meslek hayatında meydana gelen değişiklikler açısından rehberlik hizmetlerine özellikle mesleki rehberlik alanına katı sağlamaktadır.
7) Eğitim Bilimleri: Okul örgütü, eğitim ve öğretim programları, eğitim ve öğretimin amaçları ve yöntemlerine ilişkin bilgileri rehberliğe eğitim bilimleri sağlamaktadır.
Kpss eğitim bilimleri rehberlik dersine ait Rehberlik Hizmetleri ve Öğretim Hizmetleri konusu tamamlanmıştır. Bir sonraki rehberlik dersine Rehberliğin Ortaya Çıkmasını Gerektiren Gelişmeler ile devam edilecektir.